European Court of Human Rights!

12063384_1101788029834016_3578286675676665175_nEn hver av de 800 millioner mennesker som er omfattet av konvensjonen kan fremme sine klage direkte fremfor domstolen dersom han mener at hans rettigheter etter konvensjonen er blitt krenket av en av medlemsstatene.

Da er Andebu kommune under vurdering for offentlig søksmål for Krenkelse av EMK,s art 8, 3, 6 mfl. FN,s barnekonvensjon, helsetilsynets bestemmelser, forvaltningslovens bestemmelser, straffelovens bestemmelser, lov om barneverns tjenester prøvet opp mot EMK,s § 8. mfl for 10 foreldre. Som har Landsorganisasjonen for barnevernsofre og deres barn som partshjelp.

Dette skjer i kommunen Les alt om rådmannens flatterende og grandios tanke om tingenes tilstand i artikelen under. Vi har avdekket sjokkerende lovbrudd og rettighetsbrudd ved Andebu kommune barneverns tjeneste. JA DET ER KOMMUNEN JEG SOM FORELDRE IKKE HADDE VÅGET Å SENDE MINE BARN I SKOLE OG BARNEHAGE!

Vi har etter gjennomgang av sakene avdekket at barnevernet forfalsker underskrifter og fin skriver tilsynsrapporter. De tar barn på rykter og sladder inklusiv spedbarn på fødestue. De truer mindre årige barn og forsøker å de til å si negative og ufordelaktige ting om sine biologiske foreldre. De levere ut omskrevne samværs rapporter. Vi avdekket at helsetilsynets rapport påpekte en hel rekke med grove graverende feil og mangler ja lovbrudd ved barnevernets tjeneste. Vi har innklaget forholdene til fylkesmannen. Noe om har våre gjort både fra helsetilsyn og fra privat personer. Vi er blitt kontaktet av kommune politikere inkl tidligere bystyremedlemmer som kan fortelle om at kommunen driver med dokument forfalsking blant annet. Vi som organisasjon ba etter fullmakt fra flere foreldre om innsyn i sakene deres. Barneverns lederen i Andebu svarte med å prøve å innlevere en grunnløs anmeldelse og nedlegge besøksforbud på organisasjonens leder. Senere forsøkte de å få dette utvidet til å gjelde alle barnevernets lokaliteter iAndebu kommune. Noe de selvsagt ikke fikk medhold i hos politiet. Det er klart at rådmannen beskytter barnevernet og deres leders disposisjoner. Han er lederens øverste administrative leder. Og også ansvarlig for mange av de mangler og lovbrudd som er avdekket. Nå er det ikke lengre fylkesmannen som er klageorganet Hr Rismyhr men den norske domstol.

Vi har brev fra barn som skriver rett ut at de vil hjem til sine foreldre. Vi har 15 år gamle barn som sier og står frem på frivillig grunnlag og som sier de er blitt betalt penger, klær etc. De har blitt truet med at de aldri mer skal få se sine foreldre. Foreldrene er psykisk utviklingshemmet. De voldelige psykopater etc. Vi er derfor ikke forundret over rådmannens flatterende og ansvars fraskrivende svar. Det er helt vanlig at mennesker som misbruker makt og offentlige stillinger skyver ansvar og handlinger over på andre etater, som fylkesmann. Vi anlegger derfor sak mot Andebu kommune, fylke og stat da barnevernet og de lovbrudd søkes prøvet for retten ved at over 10 foreldre går til gruppesøksmål mot barnevernet i kommunen.

Her Andebu kommunes “betryggende svar til barn og foreldre” Andebu kommunes barnevern har de siste ukene blitt omtalt på sosiale medier. Rådmannen vil med dette gi uttrykk for tillit til at arbeidet i kommunens barnevern skjer i tråd med regelverk og rutiner.

Arbeidet i barnevernet opererer innenfor følgende rammer:

Andebu kommunes barnevern og alle kommunale barnevern er underlagt Lov om barneverntjenester fra 1992 (barnevernloven).

Formålet med barnevernets virksomhet er i følge loven å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg i rett tid, samt å bidra til at barn og unge får trygge oppvekstsvilkår.

Et overordnet hensyn i all barnevernvirksomhet er å legge avgjørende vekt på hva som er barnets beste.

Barnevernet kan tilby utsatte familier hjelpetiltak. Hjelpetiltak er i all hovedsak frivillig og familier kan takke nei til hjelpetiltak.

I situasjoner som vurderes alvorlig for barnet kan barn akuttplasseres i et beredskapshjem mot foresattes vilje og ønske. Et vedtak om akuttplassering skal straks oversendes «fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker» (fylkesnemnda) til godkjennelse. Vedtaket kan påklages av foreldre hvis de er uenig i akuttplasseringen. Klagen sendes da fylkesnemnda og klagebehandlingen foregår da i fylkesnemnda og saksbehandlingen der er svært lik en rettssak. Foreldrene får i denne sammenhengen bistand av gratis advokat etter eget valg.

Foreligger det mistanke om alvorlig omsorgssvikt kan foreldre fratas omsorgen for egne barn og barn kan plasseres i et fosterhjem. Det er fylkesnemnda som vedtar slik plassering og ikke det kommunale barnevernet.
Fylkesnemndas saksbehandling om omsorgsovertakelse er svært lik en rettssak hvor foreldre får bistand fra advokat etter eget valg. Også denne bistanden er gratis for foreldre. Er foreldre uenig i fylkesnemndas vedtak om omsorgsovertakelse kan avgjørelsen bringes inn for de ordinære domstolene, dvs tingretten. Også i denne sammenhengen får foreldre gratis bistand av advokat etter eget valg.

All barnevernvirksomhet er underlagt fylkesmannen som tilsynsorgan. Er man misfornøyd med forhold utenfor det som er nevnt ovenfor kan man klage på det lokale barnevern til fylkesmannen.

Andebu 20.10.2015
Stein Rismyhr, rådmann

Landsorganisasjonen reagerer sterkt på rådmannens svar som ligner en brosjyre for rutiner og en dårlige refererte lovtekster i lovdata. Er dette illustrerende for det svar han lovde de foreldrene som fremla dokumentasjon på alvorlige lovbrudd og mangler ved barnevernet i Andebu kommune?

Og her er altså innbyggernes opplevelse av forholdene i stor kontrast til rådmannens storhets tanker og grandiøse ansvars fraskrivelse. Den synes ikke å være like overbevist om at sakene er som de skal og bør være i kommunens sy og lappe stue i Andebu barnevern. Da er Andebu kommune under offentlig søksmål for Krenkelse av EMK,s art 8, 3, 6 mfl. FN,s barnekonvensjon, helsetilsynets bestemmelser, forvaltningslovens bestemmelser, straffelovens bestemmelser, lov om barneverns tjenester prøvet opp mot EMK,s § 8. mfl for 10 foreldre. Som har Landsorganisasjonen for barnevernsofre og deres barn som partshjelp.

Vi har etter gjennomgang av sakene avdekket at barnevernet forfalsker underskrifter og fin skriver tilsynsrapporter. De tar barn på rykter og sladder inklusiv spedbarn på fødestue. De truer mindre årige barn og forsøker å de til å si negative og ufordelaktige ting om sine biologiske foreldre. De levere ut omskrevne samværs rapporter. Vi avdekket at helsetilsynets rapport påpekte en hel rekke med grove graverende feil og mangler ja lovbrudd ved barnevernets tjeneste. Vi har innklaget forholdene til fylkesmannen. Noe om har våre gjort både fra helsetilsyn og fra privat personer. Vi er blitt kontaktet av kommune politikere inkl tidligere bystyremedlemmer som kan fortelle om at kommunen driver med dokument forfalsking blant annet.

Vi som organisasjon ba etter fullmakt fra flere foreldre om innsyn i sakene deres. Barneverns lederen i Andebu svarte med å prøve å innlevere en grunnløs anmeldelse og nedlegge besøksforbud på organisasjonens leder. Senere forsøkte de å få dette utvidet til å gjelde alle barnevernets lokaliteter i Andebu kommune. Noe de selvsagt ikke fikk medhold i hos politiet. Det er klart at rådmannen beskytter barnevernet og deres leders disposisjoner. Han er lederens øverste administrative leder. Og også ansvarlig for mange av de mangler og lovbrudd som er avdekket. Nå er det ikke lengre fylkesmannen som er klageorganet Hr Rismyhr men den norske domstol.

Siden vi ikke liker mennesker som misbruker makt og offentlige stillinger så er vi blitt enige med lensmannen i Andebu kommune at vi har lite nytte å få ut papirer av en leder som driver barnevernets etat med kynisme og ikke med hjertet. Så derfor skal jeg få en egen person som skal fremskaffe den dokumentasjon vi etter fullmakt fra Kongen har krav på etter lov og forskrifter! Andebu kommune ved barnevernet er i tillegg saksøkt og også offentlig anklaget for ved trusler om makt enten i regi av sin stilling eller posisjon utføre en handling som har til hensikt og forsett å få en person eller et organisasjons foretak til unnlate å påtale et eller flere forhold som ikke er i tråd med gjeldene forskrifter og lov. I den hensikt å stanse en pågående rettsprosess og domstol behandling!

Sigurd Klomsæt har vår fullmakt til å bringe hele saken inkl offentlige etater som forsøker å true oss fra å vitne eller truer partene i saken ut i fra sine offentlige stillinger vil få rettslige følger ………som følger av straffelovens bestemmelser! Den skal jo Andebu kommune få kjennskap til når de nå skal svare for dokument forfalsking blant annet!……

12004022_1101788809833938_3349983010336127490_n

Kommunens beskrivelser av forholdene står i sterk kontrast til barnas beskrivelser. En jente på 18 år forteller oss følgende “Jente 18.x|

Jeg ble plassert på en Akutt instutisjon i Horten kommune i 2010, selvom jeg da var 2 år får ung til å være der i følge instutisjonens regelverk.
Jeg kom dit ved midnatt og morgenen etter kom da Ingunn Grude og tidligere barneværn ansatt Svenn Åge Nilsen til instutisjonen får å imformere meg om hva som hadde skjedd å hva som kom til å skje.
Da blir jeg lovet, at innen 2 uker skulle dem finne en ny plassering for meg å da på fosterhjem eller om nødvendig ene tiltak på instutisjon.

Etter tre uker var jeg fremdeles akutt plassert på denne instutisjonen, og ble utsatt for et sexuelt overgrep på vei til butikken.
Jeg kommer tilbake til instutisjonen hysterisk og forklarte personalet hva som hadde skjedd og at jeg måtte på politistationen.
Personalet ved instutisjonen måtte ringe min da saksbehandler i barnevernet Svenn Åge Nilsen å forhøre seg, Svenn måtte vidre forhøre seg med Ingunn Grude.

Etter en stund kom et personale til meg å sa at jeg måtte forstå at de ikke hadde til å ta tak i slike fantasi saker fra en jentunge når de har full instutisjon å lite personel.
Jeg Mildt sagt klikka og valgte da å ringe politiet selv å forklare situasjonen, Jeg ba de komme å hente meg på instutisjonen da personalet nektet å kjøre meg. Et av personalet overhørte dette og valgte da å kjøre meg til politiet allikevel.

Jeg ble avhørt og måtte på sykehuset for gynekologisk undersøkelse, Det ble funnet beviser på å stedet og vedkommenes DNA på min kropp.
I rettsak i senere tid indrømte til og med vedkommende at han hadde begått handlingen å fikk 3år og 8mnd fengsel.

Dagen etter kom igjen Ingunn Grude og Svenn Åge Nilsen og beklaget til meg, Ingunn sa da til meg
– Vi beklager denne hendelsen, men vi kan jo alle si at du har en livelig fantasi, så det er ikke alltid greit får oss å vite
når vi skal ta deg på alvor.

Noen dager etter dette rømte jeg fra instutisjonen, jeg var 13år. Da jeg kommer til Esso på Borre i Horten kommer det seks mann og hopper på meg bakfra å legger meg i bakken, ingen advarsel ingen ting. Alt skjedde så fort, og som et hvilket som helst annet menneske så fikk jeg sjokk å ble redd å gikk i forsvar. De skrek over meg jeg skrek å hadde vondt, flere billister stoppet å ble involvert. Den syvende personen var en kvinne som gikk rundt med et ansatt kort å viste frem til de som stoppet at de ikke gjorde noe galt å at dette var deres rett som ansatt.

Når jeg ble veldig sint hadde jeg problemer med å puste, alikevell sitter en voksen mann på minimum 85kilo på ryggen min å holder meg får munnen slik at jeg ikke skulle skrike så mye. Jeg holde på å bli bevistløs å valgte da å bite vedkommende i hånda så han forsvant.

Først syv uker etter akkutplaseringen ble gjort hadde de da funnet en instutisjon jeg skulle være på.

Kommer da på en instutisjon i Østfold med tre andre ungdommer på som igjen var mye eldre enn meg. 16-18
Legger merke til at tidligere i mailen som det står skrevet skulle jeg komme på fosterhjem evt ene tiltak på instutisjon om nødvendig!

I løpet av tre uker på den nye instutisjonen hadde jeg fått skole plass, noe som ikke ble fulgt opp fra personalets side, mine totale skoledager i ungommsskole
8klasse – 83 dager
9klasse – 56 dager
10klasse – 9 dager.

Personalet valgte å ikke kjøre meg på skolen da jeg ikke var egnet, og jeg over hørte flere ganger personalet og avd leder si
Hun kommer aldri til å fullføre uansett.

Jeg ble tidlig imformert om at jeg ikke kom til å komme hjem til mor igjen da jeg ikke hadde det bra der.
Jeg og andre ungdommene ble betalt får å prate dritt om foreldrene våres til barnevernet av de ansatte.
Ikke nødvendigvis i cash. men ved opplevelser

F.eks. Ingunn Grude kom på besøk får å se instutisjonen, da nevnte jeg får henne at moren min hadde baket å slåttmeg og mine søsken gjentatte ganger, NOE SOM IKKE STEMTE!
Dette er noe personalet åp instutisjonen hadde forklart til meg, og med min barne hjerne den gangen når jeg ble fortelt noe flere ganger trodde jeg til slutt på det.

Mvh
Styret Landsorganisasjonen for barnevernsofre og deres barn
V/ Styreleder
J. O. Jostein Wetteland

Den Europeiske Menneskerettskonvensjon Artikkel 8.Retten til respekt for privatliv og familieliv:

1. Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse.

2. Det skal ikke skje noe inngrep av offentlig myndighet i utøvelsen av denne rettighet unntatt når dette er i samsvar med loven og er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, offentlige trygghet eller landets økonomiske velferd, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter12045544_1101788529833966_4701969537674657024_o
.
Norge er domfelt gjentatte ganger av Den Europeiske Menneskerettsdomstol for brudd på denne bestemmelsen.


Leave a comment